Regulering af råger i Esbjerg kommune

25. feb. 2024 -- Tilføjet af : webmaster

Rågekolonier må "reguleres", for eksempel ved at skyde råger i en periode. Regulering kræver altid tilladelse fra Naturstyrelsen. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at rågeunger må skydes, når de er uden for reden fra 1. maj til 15. juni. Det er den mest almindelige form for regulering at skyde ungerne.

Naturstyrelsen kan også give tilladelse til, at voksne råger må skydes, inden redebygning og æglægning begynder. Det skal ske i perioden 15. januar til 15. marts.

De voksne fugle er kloge, og lærer hurtigt at genkende en jæger med et gevær, og reagerer på lyden af skud (Kilde: Naturstyrelsen).

Resultatet af rågeregulering i 2023 blev for vores vedkommende 66 rågeunger. Ved boligforeningen i Kvaglund blev det til 9 rågeunger.

Der har været stor utilfredshed med afviklingen af rågereguleringen 2023. Der har været forhandlinger med Esbjerg Kommune, og resultatet blev, at vi går tilbage til den gamle form for rågeregulering.

Det vil sige:
Der bliver ingen holdopdeling i 2024
Der må reguleres alle dage i 2024
Der må reguleres fra solopgang til solnedgang i 2024

Ser frem til at få alle reguleringsjægere med igen - fra 1. maj til 15. juni 2024. Indtil videre er der fravalgt regulering af voksne råger i Esbjerg kommune.

Er du interesseret i at hjælpe med rågereguleringen i Esbjerg Kommune, kan du tilmelde dig til:

Paul-Erik Jensen, email: pej@hjertingmail.dk

Deltagere fra 2023 får automatisk en mail fra Paul-Erik Jensen.