Andekød med rødkålsalat

6. jul. 2020 -- Tilføjet af : webmaster

Andekød fra 2 lår og fra 2 vinger 1/4 rå rødkål 1/2 pose valnøddekærner eller hasselnøddekærner 1-2 mandariner el. klementiner Svesker uden sten, efter behag

Fremgangsmåde: Andekødet skæres el. plukkes i mundrette stykker. Rødkålen fint snittes Mandarinerne el. klementinerne pilles, bådene halveres. Valnøddekærner halveres Svesker skæres i mindre stykker. Det hele blandes sammen og tilsmages med tyttebær-syltetøj.

Mellemretten kan serveres varm. Fremgangsmåde: Find en passende gryde til det fint snittede rødkål. Tilsæt 1/2 glas rødvin, varmes til kogepunktet, hvorefter varmen sænkes til simre temp. i ca. 20 min. Husk det skal være under låg Der skal omrøres - må ikke brænde på. Herefter tilsættes andekødet og sveskerne samt lidt tyttebær syltetøj. Det hele simrer videre i ca. 10 min. stadig under låg og omrøring. Til sidst lige inden serveringen tilsættes valnødderne og mandarin bådene. Det hele vendes/blandes sammen og tilsmages med tyttebær syltetøj. Så er retten klar til servering.

Peter Folsø